Sinds de uitbraak van Covid-19 werkt een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking thuis. Dat merken ook Maastrichtse customer service werkgevers zoals VodafoneZiggo, H&M en facilitaire contactcenters als Majorel en CallExcell. Al deze werkgevers hebben binnen hun eigen organisatie het thuiswerken in razend tempo ingevoerd en tot een nieuwe standaard verheven. Nu Nederlanders steeds vaker vanuit huis zaken online bestellen en regelen, is tegelijkertijd het aantal vacatures fors toegenomen.
Samen met Podium24
Voor de invulling van openstaande vacatures kan, onder andere, de Customer Service Valley rekenen op ondersteuning van mobiliteit- en recruitmentpartner Podium24. Samen sorteerden ze eind 2019 al voor op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. “Dat was een slimme zet,” vertelt Ramona Corsius, Projectleider Sectorale Aanpak Customer Service bij Podium24. “Sinds afgelopen voorjaar hebben de coronamaatregelen harde klappen uitgedeeld in verschillende sectoren. Voor ons betekent dit dat we nu over een pool kandidaten beschikken die snel inzetbaar zijn voor zowel de partners van Customer Service Valley als overige contactcenters in de regio. Daarbij gaat het niet alleen om lokale kandidaten, maar ook euregionaal & internationaal talent.”
Call to action
Dankzij de samenwerking tussen Customer Service Valley en Podium24 is het mogelijk om - behalve lokale kandidaten - ook grensarbeiders en expats aan te trekken. Dat is een belangrijke stap vooruit, want meertalige kandidaten zijn bijzonder in trek bij Maastrichtse werkgevers. Inmiddels is een promofilm als ‘call to action’ gelanceerd die kandidaten uit de hele euregio oproept om te komen werken in Maastricht:
https://youtu.be/TIOfhPqcjps
Eén loket voor een warm welkom
Formaliteiten zijn vaak een hinderpaal voor het aantrekken van talent van over de grens, maar dat is verleden tijd. Dankzij de samenwerking met partners zoals de Servicepunten Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling, de Grensinfopunten en het Expat Centre Maastricht Region is één overheidsloket voldoende. Binnen 1 dag tijd worden hier alle formaliteiten voor grensarbeiders en expats geregeld. Klantgerichte serviceverlening die een warm welkom garandeert!
“Samenwerken loont. In goede en in slechte tijden,” aldus Vivianne Heijnen, wethouder voor economie en arbeidsmarkt van de gemeente Maastricht. “Met dit stevig verbond tussen onderwijs, ondernemers en overheid kunnen we de customer service sector de komende jaren verder verstevigen. Maar de opgebouwde contacten stellen ons ook in de gelegenheid om snel in te spelen op de veranderende omstandigheden.”
Resultaten samenwerking met Podium24
• Sinds juni/juli heeft Podium24 160 kandidaten voorgedragen voor een functie in de customer servicesector.
• Van deze kandidaten zijn inmiddels 60 mensen aangenomen. De helft bij de Customer Service Valley partners, de andere helft bij de overige contactcenters.
• Van de door Podium24 aangedragen kandidaten zat 1/3 deel in een bijstandssituatie en 1/3 deel woonde vlak over de grens (met name België).
• Van het aantal kandidaten die een arbeidscontract ontvangen is:
- 40% afkomstig uit de bijstand
- 20% woont over de grens
- De overige kandidaten ontvingen een ww-uitkering of waren op zoek naar een nieuwe baan (geen uitkering, van werk naar werk);
Met maar liefst 100 openstaande vacatures – waarvan 50 vacatures alleen al binnen de Customer Service Valley – gaat de zoektocht naar (nieuw) talent bij Podium24 volop verder.